Auto Train Brain yazma, okuma, dinleme becerilerinin geliştirilmesi için etkin bir yöntem
Ankara
Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde 2019 yılında yapılan klinik araştırmaya katılan 30
disleksili çocuğa TILLS testi uygulanmıştır. TILLS testi, öğrenme bozukluğunu
ölçen ve Disleksi Vakfı tarafından Türkçe’ye çevrilen yeni bir testtir. TILLS testinin 2
boyutu vardır (dil ve yöntem).
Dinleme yöntemi için (1) Kelime Bilgisi
Farkındalığı, (2) Fonetik Farkındalık, (6) Dinlediğini anlama, (8) Yönerge
takip;
Konuşma yöntemi
için, (4) Kelime tekrarlama, (3) Hikayeyi Yeniden Yazma, (13) Sosyal iletişim; Okuma
yöntemi için (10) Kelime okuma, (11) Akıcı okuma, (7) Okuduğunu Anlama;
Yazma yöntemi
için, (5) Kelime yazımı, (12a) Yazılı anlatımlar - Kelime puanı, (12b) Yazılı
anlatım - Uyuşmazlık puanı, (12c) Yazılı Anlatım - Cümle Birleştirme Puanı;
Bellek için, (14)
Rakam Aralığı ileri, (15) Rakam Aralığı Geri, (9) Gecikmeli Öyküyü Yeniden
Yazma alt testleri bulunmaktadır.
Deney grubunda
olan disleksili çocuklar haftada 3 kez, toplamda 60 kez Auto Train Brain
eğitimi almışlardır. Kontrol grubunda yeralan disleksili çocuklar haftada 2 kez
özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde özel eğitim almışlardır.
Deney ve kontrol
grubunda yeralan disleksili çocukların deney öncesi ve deney sonrası TILLS alt testlerinden aldıkları ortalama puanların
farkları hesaplanmış ve büyükten küçüğe sıralanmıştır. Bu sıralamaya göre ilk 3’te
yeralan alt test puanlarına göre deney ve kontrol grubu için yöntemler arasında
önceliklendirme yapılmıştır.
Buna göre, deney
grubunda yeralan ve Auto Train Brain kullanan disleksili çocuklar, 1. Yazma 2.Okuma 3.Dinleme yöntemlerinde
en fazla ilerleme kaydetmiştir.
Sadece özel
eğitim alan kontrol grubundaki disleksili çocuklar ise
1.Dinleme 2.Bellek
3. Konuşma yöntemlerinde en fazla
ilerleme kaydetmiştir.
Bu sonuçlara göre,
Auto Train Brain eğitiminin, sol occipital ve sol parietal bölgeleri öncelikli
olarak geliştirdiği, daha sonra temporal ve Broca alanına doğru geliştirmeye
devam ettiği izlenmektedir.
Özel eğitim alan
grupta ise sol temporal ve Broca alanının en fazla geliştiği, ancak sol
occipital ve sol parietal bölgelere eğitimin etkisinin zayıf olduğu izlenmektedir.
Bu
karşılaştırmadan yola çıkarak, Auto Train Brain eğitiminin, disleksinin ana
problemi olan okuma, yazma, dinleme becerilerini sol hemisfer baskınlığını artırarak
ve beynin doğal gelişim sırasını izleyerek etkin çözümlediği izlenmektedir.
Deney(AutoTrain Brain) grubu
|
Ortalama gelişim puanı
|
Heceleme
|
0.375
|
Okuduğunu anlama
|
0.31
|
İşittiğini anlama
|
0.19
|
Hikayeyi yeniden anlatma
|
0.19
|
Fonetik farkındalık
|
0.19
|
Yönerge takip
|
0.19
|
Yazılı ifade
|
0.19
|
Kelime farkındalığı
|
0.13
|
Kelime tekrarı
|
0.13
|
Okuma
|
0.06
|
Sosyal etkileşim
|
0.06
|
Hikayeyi sonra anlatma
|
0.06
|
Akıcı Okuma
|
0.06
|
Rakamları ileriye doğru sayma
|
0.06
|
Cümle-yazılı ifade
|
0.06
|
Rakamları geriye doğru sayma
|
0
|
Kelime- yazılı ifade
|
-0.06
|
Kontrol (Özel eğitim) grubu
|
|
Kelime farkındalığı
|
0.57
|
Rakamları geriye doğru sayma
|
0.42
|
Hikayeyi yeniden anlatma
|
0.36
|
Rakamları ileriye doğru sayma
|
0.35
|
Heceleme
|
0.29
|
Okuma
|
0.29
|
Sosyal etkileşim
|
0.28
|
İşittiğini anlama
|
0.21
|
Yönerge takip
|
0.14
|
Hikayeyi sonra anlatma
|
0.14
|
Kelime tekrarı
|
0.14
|
Fonetik farkındalık
|
0.07
|
Cümle- yazılı ifade
|
0
|
Akıcı okuma
|
0
|
Okuduğunu anlama
|
-0.1
|
Kelime-yazılı iade
|
-0.21
|
Yazılı ifade
|
-0.3
|
www.autotrainbrain.com