Müşteri ile başlayan Digital Pazarlama

Bizim CRM uygulamalarına ilk başladığımız yıllarda, firmanın ürünlerini müşterinin beğenisine sunmak modaydı. Yani Pazarlama 5P üzerine kurulmuştu. Yapılan CRM çalışmaları "product push" yani ürün pompalamak üzerine kurgulanıyordu. O yıllarda, aynı zamanda "customer pull" müşteriyi temel alan pazarlama yöntemlerinden de bahsediliyordu. Ancak ne CRM ürünleri, ne teknoloji ne de firmalar henüz o noktada değildi. Web teknolojilerinde Web 2.0 ile gelen değişimler, müşteriyi sadece ürün pazarlanacak pasif bir varlık olmaktan çıkardı. Onu baş tacı etti ve ona çeşitli misyonlar yükledi. Öncelikle profilini tanımlamayı, daha sonra beğenilerine örnekler vermeyi, aktif olarak tarzını oluşturmayı ve takip edilebildiği, özgün üretimler yapabildiği bir ortamı onlara sundu. Size şimdi bu durum çok cazip gelebilir, aaaa ne güzel, hadi girelim, kendimizi ifade edelim diyebilirsiniz. Hadi buyrun o zaman. Pinterest.com ve fashiolista.com sizleri bekliyor kendinizi ifade etmeniz için. Bizim gibi kimlik kargaşası yaşayan Türkiye'de bu sitelerde doğru dürüst profil oluşturup, kendi içerisinde düzgün bir tarz ve kombin oluşturacak kaç kişi çıkar çok merak ediyorum. Ben 2 yıldır TV'deki "Bugün Ne giysem?" programını müdavim olarak izlediğim ve Türk insanının profilini yakından takip ettiğim için biliyorum durumu. Zaten ben de 2 yıl bu programı seyrettikten sonra tarzlı giyinmek de neymiş ancak 45 yaşımda öğrendim. Şimdi geriye dönüp yılda 10,000 TL minimum giyim harcamalarımı 20 yılla çarpıyorum ve boşa ne kadar para harcamışım onu görüyorum.
Yani, Internet ve Dijital Pazarlamanın geldiği son durumda, sorumluluk ve hareketin başlangıç noktasının müşteriye yüklenmesi büyük bir devrimdir. İnsanları beyinlerini kullanmaya, daha tarzlı olmaya ve kendilerini daha iyi tanımaya yönlendirmektedir. Artık kendinizi tanımak ve içinizdeki ikilikleri teke indirmek için terapi mi alırsınız, kendinize test mi uygularsınız, ya da içinizden geleni mi yaparsanız, o sizin bileceğiniz bir iş. Şunu bilin ki batı toplumunda, insanın kendisini ve beğenilerini tanıması 20'li yaşlarda oluyor, ülkemizde ise 30-40'lı yaşlarda, ya da hiç gerçekleşemiyor.
Hadi bir cesaret, girin pinterest ve fashiolista'ya. Bakalım ne cevherler çıkacak sizlerden....

Bu blogdaki popüler yayınlar

Disleksi ve otizm eğitimi