Veri ambarı her firma için gerekli mi?

Bu işle 20 yıldan fazla uğraşan bir kişi olarak vereceğim yanıt, gerekli olmayabilir olacaktır. Eğer bir firmada, sizin iç müşterileriniz Finansal Kontrol, İç Kontrol gibi kontrol faaliyeti gösteren, operasyonel ve MIS tarzı raporlar talep eden birimlerse, ODS (Operational Data Store)- operasyonel sistemlerin birebir replication'u olan sistemler daha uygundur. Çünkü, bu kullanıcıların hataya tahammülü yoktur, en ufak bir veri uyuşmazlığında taslarını, taraklarını toplayıp bir daha sizden veri istemeyecek kadar kaliteye duyarlıdırlar.
Hatta, ODS oluştuktan sonra kesilen manuel fişleri bile ertesi gunu ODS üzerinde update etmek zorundasınızdır. Bir kez kaliteyi tutturduğunuz zaman, bu kullanıcılar sizin sadık kullanıcılarınız olurlar. Çok komplike istekleri yoktur. IFRS sürecini destekleyin yeter. Ayrıca, TCMB, Merkez Bankası gibi yine veri kalitesine duyarlı rutin raporlamalar yapıyorsanız,yine ODS işinizi oldukça görür.
İş CRM uygulamaları yapmaya, Pazarlama kullanıcılarını memnun etmeye gelince iş değişir.
Onlar, firma içerisindeki bölünmüşlükten hiç hoşlanmazlar. Müşterinin tüm bilgilerini, tekleştirilmiş şekilde tek bir yerde görmek isterler. Müşteri adreslerini Çağrı Merkezinden güncellemek, ATM'den telefon bilgisi alıp kaydetmek, daha sonra bu müşterilere erişip ek ürün satmak isterler.
Onlar için Pazarlama veri ambarı ve data mart'ı olmazsa olmaz bir elzemdir.
IT'cilerle de pek uğraşmayı, dert anlatmayı sevmezler. Çünkü, sistematik düşünen, yapısal çözüm odaklı IT'ciler onlar için işi yavaşlatan, bir raporu 15-20 günde veren, onların satış yapmasına, kotalarını doldurmalarına engel, "business"ten anlamayan kişilerdir.
O yüzden, kendi departmantal çözümlerini oluşturup mümkünse IT'cileri bir daha hayatlarına sokmamaya çalışırlar.
Ancak, data mart oluştuktan 3-5 ay sonra sorunlar başgöstermeye başlar. Topladıkları adres ve telefon bilgileri, sistemdekilerden farklı olduğu için müşteri şikayetleri başlamıştır. Ürünü olan bir müşteriye ürünü yok diye mal satmaya çalışmışlar, müşteri onları ürünü olduğu için azarlamıştır.
O zaman elleri mecbur IT'cilerin kapısını çalmak zorunda kalırlar. Bu müşteri bilgilerinin tekleşmesi, veri kalitesinin operasyonel sistemde düzeltilmiş olması gereklidir.
Heyhat, burunlarından kıl aldırmayan, zaten oyunun dışına atılmaktan sinirli IT'cilerin 10 yıllık modası geçmiş operasyonel sistemlerini değiştirme, MDM yapma konularında hiç iştahları kalmamıştır. Çünkü, MDM'in yapılması demek, tüm operasyonel sistemdeki tüm programların elden geçirilmesi demektir.
Pazarlamacılarla IT'ciler arasındaki ipler gerilir, araya birileri girmezse durum vahimdir.
İşte bu gibi durumlarda, arabulucu, CRM Master plan yapıcı danışman kadrolar doğru kaynak planlaması yapılması konusunda tüm ekiplere yardımcı olabilir, beklenti ve isteklerin doğru şekilde ifade edilip yapılabileceklerin bir proje planına oturtulmasında yardımcı olabilir.
O yüzden, bu işte kesin doğrular yoktur. Neleri yapabileceğiniz, neleri göğüslemeye hazır olduğunuz, ne kadar yatırımı göze aldığınız önemlidir.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Disleksi ve otizm eğitimi