KOBI'lerde CRM

Bugünlerde üstüste yaşadığım olaylar bende farkındalığımın birden yükselmesini sağladı. Kurumsal hayatta uzun yıllar yaşayan bir kişi olarak, nedense CRM/ DWH uygulamalarını sadece büyük firmalarda yapılabilen bir şey olarak algılıyordum. Sadece büyük firmalar yatırım yapabilir, büyük ekipler bu iş için gerekir diye düşünüyordum. Aslında atladığım en büyük şey, ben kurumsal hayatın şemsiyesi altında yıllarımı geçirirken, Türkiye'de KOBI'ler 2001 yılındaki ekonomik daralmadan sonra hızla büyümeye başlamışlar ve 2009 krizine de başarı ile dayanmış ve Türkiye ekonomisinin büyümeye geçmesi ile birlikte de kendi büyümeleri ivme kazanmıştı.
Dünün küçük işletmeleri artık palazlanmış, kurumsallaşma ve altyapı iyileştirme konusunda yatırımlar yapmaya başlamışlardı.
Benim de acilen karar vermem gerekiyordu. Kendi pazarım olarak, zaten bu konuya uzun yıllar iyi kötü yatırım yapmış büyük banka ve telekom firmalarını mı hedeflemem gerekiyordu, yoksa Türkiye'nin geleceğine yatırım yaparak, büyüyen bir pazara mı uygun ürünlerle girmem gerekiyordu.
Öncelikle büyük firmalarda benim kurumsal firmalarda çalıştığım dönemde bir CRM kirlenmesi de yaşanmıştı. Herkes bir şeyler yapmaya çalışmış, öyle ya da böyle her uygulama başarılı olmamıştı. Bunun faturasını benim gibi sonra piyasaya girenler de ödüyordu.
Halbuki KOBI'ler henüz bakir, henüz CRM ile tanışmamış, negatif önyargı oluşturmamışlardı. Ve onların da ehil ellerde güzel CRM uygulamaları ile tanışmaları gerekiyordu.
Peki benim verdiğim hizmetler ne kadar KOBI pazarına uygundu.
Öncelikle, danışmanlık hizmetlerini, ürün/hizmet/servis modeline oturtmam, çıktıları belirli, süresi sabit ve sonuç odaklı bir hale dönüştürmem gerekiyordu. Ayrıca, KOBI'lerin ödeyebileceği meblağlarda danışmanlık hizmetini tutup kaliteden ödün vermemem gerekiyordu. Ayrıca, yabancı menşeli CRM metodolojileri, Türkiye pazarına ve Türk firmalarına uyarlanmış halde sunmam gerekiyordu.
Oturup düşündüm ve çeşitli ürün paketleri hazırladım.
Türkiye için yeni sayılabilecek bir formül geliştirdim. Düşük yoğunlukta, periyodik danışmanlığı içeren, çıktıları belirli, sabit bir zaman dilimine yayılmış, belli konu başlıklarını ve kapsamı hedefleyen ürün aileleri geliştirdim.
Bunlar sırasıyla, GE- Extra Light, GE- Holistic CRM, GE- Project, GE-Marketing Boost Paketi olarak adlandırıldı.
Zorlu Holding'İn patronu iş hayatında başarısızlığa inanmıyor, sadece başarıya gidilen yolda çeşitli engeller olduğunu söylüyor.
Ben kendi ülkeme, kendi insanıma, bu topraklardaki potansiyele, büyümeye hep inandım.
Her ne kadar kendi kişilik yapım itibari ile çok okuyan, derin düşünen, bazen piyasanın gerektirdiği şekilde olmasam da yine de pragmatik, hızlı bir şekilde uygun olanı ve gerekeni yapma cesaretini kendimde buldum.
Umarım, Türk KOBI'leri de bana güvenir ve onların karlılığını ve büyümesini ivmelendirecek CRM projelerini birlikte geliştiririz.
Gelişen Türkiye'nin gelişen iş yaşamı içerisinde, danışmanlık gibi muasır medeniyet seviyesindeki ülkelerin vereceği değeri de kendi insanım bana verme cesaretini gösterir.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Disleksi ve otizm eğitimi